کرفس، سبزي پر خاصيت


 

نويسنده:انسيه کريمي




 
رژيم غذايي خود را با گنجاندن غذاهاي دوستدار قلب و دشمن سرطان تقويت کنيد. در کنار غذاي مقوي مثل کره بادام زميني، سبزيجات حاوي سيليکون هاي پر خاصيت براي استخوان و اسيد فنوليک هايي هستند که دشمن سرطان مي باشند. سبزيجاتي نظير کرفس براي سلامت همه ما مفيد است.
کرفس يکي از شش غذايي است که زياد مورد استقبال قرار نمي گيرد؛ در حالي که وجود آن در رژيم غذايي بسيار مفيد و لازم است و مي تواند باعث بهبود رژيم غذايي شود. بنابراين در ظرف خود جايي را براي آن در نظر بگيريد و از اين به بعد ارزش خاصي براي آن قائل شويد؛ چرا که مزاياي زيادي براي سلامت شما دارد؛ از جمله پايين آوردن فشار خون ومبارزه با چاقي شکمي. اما بهترين بخش ماجرا اين است که مي توانيد غذاهاي سالم و خوشمزه اي با آن تهيه کنيد. اين سبزي پراز آب، به نظر مي رسد که به جز صداي خش خش در دهان خاصيت ديگري نداشته باشد، در حالي که حاوي مواد مغذي پنهاني است که بسياري از ما از آن بي اطلاعيم. بسياري از بيماران که روزانه چهار تکه کرفس مي خورند، فشارخون شان حدود 6 ميلي متر جيوه در فشار سيستوليک و 3 ميلي متر جيوه در فشار دياستوليک کاهش مي يابد. به گفته دکتر مارک هاستون، سرپرست موسسه فشارخون در بيمارستان سنت توماس، احتمالاً فيتوکيميکال در کرفس که به نام فتاليدها خوانده مي شوند عامل اين کاهش فشارخون هستند. اين مواد عضلات را در بافت ها در ديواره شريان ها شل کرده و سبب افزايش جريان خون مي شوند. کرفس جزء 150 غذاي سالم روي زمين است. علاوه بر تأثيرات مثبت در کاهش فشارخون، کرفس احساس شادابي و نشاط و همچنين احساس سيري زودرس ايجاد مي کند؛ بدون اينکه کالري اضافي به بدن وارد نمايد. کرفس همچنين مي تواند قواي جنسي شما را در زندگي زناشويي افزايش دهد.
اما چه طور کرفس بخوريم؛ سعي کنيد کرفس را همراه با غذاهاي کم کربوهيدرات، به همراه پروتئين و به صورت يک ميان وعده در هر زماني از روز مصرف کنيد. در يک ظرف، مقداري تن ماهي کم نمک يک قاشق غذاخوري سرکه، يک چهارم فنجان پياز خرد شده، يک چهارم فنجان سيب خردشده، دو قاشق غذاخوري سس مايونز بدون چربي و مقداري فلفل را با هم مخلوط کرده، سپس به آن تکه هاي کرفس را اضافه کنيد و دو بار در روز از آن بخوريد. اين غذا داراي 114 کالري، 15گرم پروتئين، 12 گرم کربوهيدرات و يک گرم چربي خواهد بود.
منبع:نشريه دنياي سلامت، شماره55.